Czym jest automatyzacja marketingu?Zwrot marketing automation jest coraz częściej używanym słowem w marketingu, jednak nie wszyscy wiedzą co on oznacza. Z definicji wynika, że marketing automation to system pozwalający firmom automatyzować i zmierzyć efekty działań marketingowych, a także ocenić przepływ pracy, tak by dało to możliwość zwiększenia przychodów firmy oraz zwiększyć efektywności pracy. Taka rozbudowana definicja powoduje, że tak naprawdę każdy wyjaśnia tą funkcję marketingu według swoich potrzeb. Głównym celem automatycznego marketingu jest oszczędność czasu. Wprowadza się automatyzację powtarzalnych procesów marketingowych, dzięki czemu pracownicy mogą skupić się na twórczej pracy i budowaniu pozytywnych relacji z klientami. Informacje o firmie, gromadzone, przetwarzane i przekazywane każdego dnia do klientów w formie e-mailowej, reklamy internetowej, Social media, Landing Page czy webbinariów mogą być robione z automatu, tak by zredukować żmudną, bezrefleksyjną pracę marketingowców.

Tematy opracowane wcześniej przez odpowiednie osoby trafiają do klientów w odpowiednim momencie procesu zakupowego i dostarczą potrzebnych informacji o produkcie. Jakie jest zastosowanie w praktyce Marketing Automation? Praktycznie każdy klient przed dokonaniem zakupu sprawdza w sieci informacje na temat produktu i jego funkcji. Taki moment przedzakupowy nazywany jest fazą edukacji, ponieważ klienci mają wtedy mnóstwo pytań na które szukają odpowiedzi. Zazwyczaj proces ten jest powtarzalny - u każdego klienta rodzą się podobne pytania, podobne problemy się pojawiają i można na nie z góry przygotować pełen zakres informacji. Warto więc przygotować np. bloga, gdzie możemy umieścić wszystkie zagadnienia trapiące klientów i podać tam gotowe odpowiedzi. Kolejność pytań nie musi być przypadkowa- może dokładnie odzwierciedlać cały proces zakupu.

Docieranie do klienta Klienci bezpośrednio za naszym pośrednictwem otrzymują wszystkie potrzebne im informacje i nie muszą przeszukiwać wielu stron internetowych. Informacje te mogą być przekazywane również w mailach czy poprzez seminaria webbingowe. Dostarczamy klientowi jak najwięcej informacji, tak by sam mógł podjąć decyzję za naszym pośrednictwem, jednocześnie tworząc więź z danym klientem, bo przecież zależy nam na długotrwałej współpracy nie tylko na jednorazowej współpracy. Jakie informacje i w jakim momencie je przekazywać, zależy od wcześniej zdobytej wiedzy o cechach demograficznych i behawioralnych klientów, jakie uzyskaliśmy na naszej stronie lub w kontakcie bezpośrednim czy też za pośrednictwem Social Media. Z klientami można się kontaktować automatycznie bez względu na rodzaj kanału informacji jaki zastosowaliśmy. Dzięki temu klient powoli przekonuje się do decyzji zakupowej, co możemy wychwycić poprzez działania wykonywane przez klienta.